In het eerste deel van onze Ultieme Sollicitatiegids lees je alles over het maken van het perfecte cv voor de creatieve industrie. Nu je dat onder de knie hebt, laten we eens kijken naar je sollicitatiebrief. Goed nieuws: je hoeft geen Pulitzerprijswinnaar te zijn, om een succesvolle brief te schrijven. Met onze tips en trucs in het tweede deel van onze sollicitatiegids heb je hem in een mum van tijd klaar om verzonden te worden. Lees je mee?

Onderzoek en pas aan

Begin altijd vanaf nul. Het is misschien een voor de hand liggende opmerking, maar het recyclen van oudere sollicitatiebrieven is geen geweldige eerste indruk. Het is oké om bepaalde informatie te gebruiken uit eerdere brieven die je hebt geschreven, maar doe altijd je onderzoek naar het bedrijf om uit te zoeken welke toon je moet gebruiken om bij de bedrijfscultuur te passen en schrijf een nieuwe brief met die informatie bij de hand. Verwerk je onderzoek ook in de tekst. Laat zien dat je weet voor welke uitdagingen het bedrijf staat of wat ze hebben bereikt en vertel de hiring manager hoe jij daaraan zou bijdragen in jouw rol of deel een vergelijkbare situatie uit je eerdere ervaring. Laat zien dat je weet hoe je waarde kunt toevoegen aan zowel deze functie als het bedrijf in plaats van alleen maar aan te geven dat je hier wilt werken of wat je ervaring uit het verleden is.

Neem contact op met de recruiter of hiring manager

Heb je vragen? Het is positief als je iets slims vraagt aan de recruiter of hiring manager voordat je je sollicitatiebrief verstuurt. Neem contact met ze op. Je hebt persoonlijk contact, dus ze hebben al een gevoel bij je dat je kan helpen om top of mind te blijven. Daarnaast kun je aan het begin van je brief verwijzen naar je gesprek door te zeggen dat je deze persoon hebt gesproken en kun je hem of haar bedanken voor de inbreng. Vergeet niet de brief ook op hun naam te richten. Het is heel persoonlijk en laat zien dat je goede connecties hebt – dat is ongelooflijk belangrijk in het kleine wereldje van de creatieve industrie. Je kunt ook mensen noemen die je bij het bedrijf kent. Houd in gedachten dat dit mensen moeten zijn waarmee je een goede band hebt, zodat het niet averechts werkt als ze je niet herinneren of het vreemd vinden om in je brief te worden opgenomen.

Als je echter 10-15 mensen bij het inhurende bedrijf kent, hebben we geen lijst met al deze namen nodig. Stop met opscheppen! 😉

Begin sterk

Ja, er bestaat zoiets als een openingszin voor recruiters. Beginnen met een verrassende eerste regel onderscheidt je. Aangezien recruiters veel sollicitatiebrieven op een dag lezen, is niet beginnen met je naam, waar je vandaan komt en op welke baan je solliciteert het grootste cadeau dat je een recruiter op die dag kunt geven. Begin in plaats daarvan met vertellen wat je in je nieuwe functie wil bijdragen aan het bedrijf waar je solliciteert en waarom je daar enthousiast over bent. Zorg er wel voor dat het relevant is! Begin niet met het beschrijven van je liefde voor katten als je niet solliciteert naar een functie in een kattenasiel.

Focus op de toekomst

Je sollicitatiebrief voorzien van je werkverleden is een grote no-no. We kunnen je vorige banen, taken en afgeleide vaardigheden lezen in je cv. Wat we wel willen zien in je brief is welke ervaring en vaardigheden jou de ideale kandidaat maken voor de baan waarop je solliciteert. Houd de brief echter gericht op de toekomst. Leg uit waarom dit de volgende functie is die je zoekt.

Bijvoorbeeld: als je solliciteert naar een coördinerende rol, vertel dan hoe je de juiste vaardigheden voor deze rol hebt geperfectioneerd in je baan als projectmanager en waarom je nu op zoek bent naar een administratieve rol. Of als je overstapt van een andere industrie naar de creatieve industrie: laat ons weten hoe je vaardigheden en eerdere ervaring je hebben klaargestoomd voor een rol in de creatieve industrie en waarom je naar deze nieuwe industrie wilt overstappen.

Leg uit waarom je deze baan wilt

Dit lijkt een open deur, maar het wordt vaak verwaarloosd. Beschrijf je passie voor de functie en waarom je goed zou passen. We willen graag weten wat je favoriete taken zijn in de nieuwe baan, wat je leuk vindt aan deze taken, of je hobby’s hebt die aansluiten op de baan en of je affiniteit hebt met het bedrijf. Dus, indien in lijn met de functieomschrijving of creatieve industrie: het kan goed zijn om te melden dat je elke zomer vrijwilligerswerk doet op filmfestivals.

Woordkeuze

Je woorden zorgvuldig kiezen is altijd goed. Heb je nagedacht over je woordkeuze in je sollicitatiebrief? Niet alleen zijn er bepaalde ‘powerwoorden’ die een positieve indruk wekken, maar ook met een beetje psychologie kom je een heel eind.

Hoe? Gebruik woorden die door het bedrijf in de functieomschrijving of door mensen in de creatieve industrie worden gebruikt. Dit creëert een (onbewuste) likeability factor en een gevoel van begrip.

TL,DR

Houd het onder één pagina. Zoals gezegd, wees aardig voor je recruiter en verwen hem met een goed leesbare en compacte brief van maximaal één pagina of minder.

Opvolging

Stuur een e-mail als je al een tijdje niets hebt gehoord. Wees niet te voorbarig, geef het aanwervingsteam de tijd om alle sollicitaties te lezen en contact met je op te nemen. Geef het maximaal een week of twee, en zeg dan vriendelijk dat je gewoon even wilt kijken of ze nog vragen hebben.

Dit is ook een goede manier om een superkorte sollicitatiebrief in te sturen als dat niet mogelijk was (misschien omdat het bedrijf met een online formulier werkt). Wacht daar niet te lang mee, stuur hem de dag nadat je je cv hebt opgestuurd. Vermeld dat je dubbelcheckt of je cv is ontvangen en vertel kort over je enthousiasme voor de functie of het bedrijf. Vermeld vervolgens hoe je het bedrijf kunt helpen met bepaalde zaken waarmee ze te maken hebben als je in de functie zou worden aangenomen.

En daar heb je het. De sollicitatiekoning vertelde ons dat je klaar bent om de jouwe in te sturen na het gebruik van deze tips en trucs. Hij vertelde ons ook dat je echt het derde deel van onze sollicitatiegids moet bekijken, dat gaat over het sollicitatiegesprek van je leven. See you!